عصر کرد

آخرين مطالب

آذر، جور مهر و آبان را می‌کشد مقالات

آذر، جور مهر و آبان را می‌کشد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - ماه‌های مهر و آبان آنقدر چشم کردستان را برای بارش‌ باران در انتظار گذاشتند که بهره‌برداران دیگر امیدی به سبز شدن بذرهای کاشته شده، نداشتند اما آذر با گشاده‌رویی آمد تا جور کمبودهای بارشی این 2 ماه برای کردستانی‌ها را بکشد.

به گزارش ایرنا، کردستان به عنوان استانی کشاورز محور در سال زراعی 1400 - 1399 شاهد زیر کشت رفتن 645 هزار هکتار از اراضی در فصل پاییز بود که عمده آن با حدود 608 هزار هکتار شامل حدود 95 درصد محصول استراتژیک گندم، 36 هزار هکتار جو و یک هزار هکتار نیز کلزا است.
بهره‌برداران این استان چند روز قبل از پاییز با کلزا به استقبال کشت پاییزه رفتند و پس از آن با به زیر خاک بردن بذور گندم و جو نهایتا در اواخر آبان پرونده کشت را به امید نزول رحمت‌های الهی بستند اما آسمان این استان در مهر و آبان نگاهی تنگ نظر به زمین داشت.
این تنگ نظری به حدی بود که طبق آمارهای منتهی به چهل و چهارمین روز سال زراعی جاری (14 آبان) بارش‌های استان تنها با حدود 1.4 میلیمتر از 98 درصد کاهش به نسبت مدت مشابه سال گذشته برخوردار بود اما بالاخره زور آذر به آبان و مهر چربید.
از آن پس هر چه روزها به آخرین ماه پاییز نزدیکتر می‌شد آسمان از موضع چشم تنگی خود بیشتر عقب نشینی می‌کرد بطوریکه در دهه اول آذر میزان بارش‌ها در این استان نه تنها دیگر روند کاهشی نداشت بلکه از مدت مشابه خود نیز از 118 درصد پیشی گرفت.

عصر کرد


44 روز بحرانی
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی کردستان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: تا 14 آبان سال جاری تنها 1.4 میلیمتر تقریبا هیچ بارشی نداشتیم بطوریکه در چهار ایستگاه زرینه پنج میلیمتر، مریوان چهار میلیمتر، بانه نیم میلیمتر و بیجار 2 دهم میلیمتر ثبت شد.
علی پناهی با اشاره به اینکه در این زمان از کاهش حدود 98 درصدی بارش‌ها به نسبت 58 میلیمتر مدت مشابه سال گذشته برخوردار بودیم، اظهار داشت: این روند تا 24 آبان و با شروع نسبی بارش‌ها تا حدودی جبران شد و کاهش‌ها در آمار منتهی به این تاریخ 2 درصد رسید.
وی یادآور شد: میانگین بارش‌های ثبت شده استان در این تاریخ 58 میلیمتر بود که تنها 2 میلیمتر از 59 میلیمتر مدت مشابه سال گذشته خود کمتر بود.
ورق برگشت
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی کردستان گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی برای هفته آخر آبان حاکی از ورود سامانه بارشی داشت که با تحقق آن از 25 تا 28 این ماه نخستین بارش مثمر و تاثیرگذار در رشد محصولات کشاورزی استان روی داد.
پناهی افزود: در این هفته به صورت میانگین حدود 10 میلیمتر بارش در استان اتفاق افتاد که 2 روز مانده به ماه آذر، میانگین بارش‌ها از 51 به 61 میلیمتر رسید و منجر شد بارش‌های سال زراعی جاری به نسبت 60.4 میلمتر سال گذشته حدود 2 درصد پیشی بگیرد.

عصر کرد

جهش 10 روزه در بارش‌ها
وی تاکید کرد: در روزهای واپسین آبان مجددا ورود یک سامانه بارشی قوی پیش‌بینی شد که با تحقق آن در سه روز (30 آبان تا 2 آذر) رشد جهشی در مقایسه بارشی روی داد، در این مدت به صورت میانگین 47 میلیمتر بارش در کردستان اتفاق افتاد و کاهش بارندگی در استان جبران و به نسبت مدت مشابه 62 روزه سال گذشته از افزایش 71 درصدی برخوردار شد.
وی گفت: در آمار منتهی به 10 مهر میانگین بارش‌های این استان 148 میلی‌متر بود که نسبت به 68 میلی‌متر مدت مشابه سال گذشته، 118 درصد رشد داشته است.
حجم آب سدهای کردستان هفت درصد کاهش یافت
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان هم گفت: در حال حاضر با احتساب سدهای تلوار، گاوشان و شهید کاظمی بوکان، یک هزار و 258 میلیون مترمکعب آب در سدهای استان وجود دارد در حالیکه این رقم در مدت مشابه پارسال یک هزار و 355 میلیون مترمکعب بود که از کاهش 7.1 درصدی برخوردار است.
کامران خرم اضافه کرد: بدون احتساب این سدها، 517 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده که این رقم در مدت مشابه پارسال 529 میلیون مترمکعب معادل بیش از 2 درصد بیشتر بوده است و با توجه به افزایش چشمگیر میانگین بارندگی، پیش بینی می‌شود میزان رواناب افزایش و در نهایت سدهای استان از ذخیره آبی مناسبی برخوردار شوند.
وی افزود: اکنون در سد قشلاق 172 میلیون مترمکعب، آزاد 142 میلیون مترمکعب، سنگ سیاه 17 میلیون مترمکعب، چراغ ویس 38.8 میلیون مترمکعب، سد بانه 1.17 میلیون مترمکعب، گاران 75.1 میلیون مترمکعب، زریبار 44.3 میلیون مترمکعب، زیویه 6.12 میلیون مترمکعب، سورال 10.1 و سیازاخ 6.4 میلیون مترمکعب آب وجود دارد.

عصر کرد


دیم‌زارها چشم انتظار محبت آفتاب
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: با وجود اینکه بارش‌های پاییزه با تاخیر همراه بود اما تاثیرگذاری خوبی بر روی خاک و جوانه زدن بذور کشت شده گندم، جو و کلزا در استان دارد.
محمدصالح احمدی اظهار داشت: هم اکنون جوانه زدن محصولات کشت پاییزه از جمله گندم دیم استان نیازمند گرم شدن نسبی هوا دارد تا بتواند از زیر خاک سر بیرون بیاورد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 80 درصد گندم آبی جوانه زده است، افزود: مزارع دیم استان به علت کمبود بارش‌ها هیچ گونه رشدی نداشته‌اند لذا افزایش نسبی دما در چند روز آینده برای آنها مساله‌ای حیاتی است.
نزولات جوی 2 هفته گذشته باعث سبزی 48 درصد مزارع کردستان شد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بارش‌های قابل توجه نزولات جوی در 2 هفته گذشته و بهره گیری از روش های کشاورزی حفاظتی مزرعه باعث سبز شدن 48 درصد از اراضی زیر کشت این استان در دومین ماه پاییز شد.
محمد صالح احمدی با اشاره به اینکه همزمان با آغاز کشت پاییزه، کشاورزان این استان 605 هزار هکتار از اراضی خود را زیر کشت بردند، افزود: تاکنون 293 هزار هکتار از این میزان اراضی کشت شده شامل 48 درصد به مرحله سبز شدگی یک تا 2 برگی رسیده است.
وی با اشاره به اینکه تا اواخر ماه آبان سبزشدگی مزارع گندم این استان در مزارع دیم نزدیک به صفر بود، افزود: با شروع بارندگی‌های مثمر در زراعت از اول آذر هم اکنون این فرایند رشد قابل توجهی داشته و علاوه بر 62 دصد باقی مزارع نیز در مرحله جوانه زیر خاک هستند.
احمدی گفت: بارش‌های آذر سال جاری نه تنها موجب افزایش نزولات جوی در استان شده بلکه باعث جبران عدم بارش‌ها در ماه‌های مهر و آبان نیز شده است.
فرصت بهار را از دست نمی‌دهیم
وی با اشاره به کاهش شدید بارش‌ها در ماه مهر و آبان در این استان گفت: اما امیدواریم با همکاری بهره برداران و برنامه های ترویجی این سازمان بتوانیم با عملیات به‌زراعی شامل مبارزه با آفات و علف‌های هرز، محلول پاشی مزارع در فصل بهار بتوانیم بخشی از کاهش‌ عملکرد در مزارع را جبران کنیم.

عصر کرد


کشت گندم در کردستان سه درصد افزایش یافت
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: عملیات کشت گندم در اراضی این استان از نظر سطح به نسبت سال گذشته سه درصد افزایش یافته است.
احمدی اظهار داشت: در سال زراعی جاری 608 هزار هکتار اراضی زیر کشت محصول گندم رفته که این آمار در مدت مشابه سال گذشته حدود 591 هکتار بود.
وی با اشاره به اینکه سطح ابلاغی گندم در این استان برای سال زراعی جاری 593 هزار هکتار شامل 33 هزار هکتار گندم آبی و 560 هزار هکتار گندم دیم بود، افزود: امسال تحقق سطح ابلاغی نیز حدود 2 درصد بیشتر بوده که عمده علت این افزایش، نرخ قیمت گذاری خرید تضمینی این محصول است.
احمدی اضافه کرد: در سال زراعی جاری قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت در ازای هر کیلوگرم 40 هزار ریال اعلام شده که این نرخ به نسبت 25 هزار ریال سال گذشته 60 درصد شامل 15 هزار ریال رشد دارد.
وی یادآور شد: همچنین در سال زراعی جاری علاوه بر گندم 36 هزار هکتار جو، یک هزار هکتار کلزا و حدود 2 هزار هکتار انواع دانه‌های علوفه‌ای دیگر نیز زیر کشت رفته است.
کردستان استانی با محوریت کشاورزی است به طوریکه این فعالیت‌ها در تولید ناخالص آن سهمی 25 درصدی و در بخش اشتغال نیز سهم 30 درصدی دارد و 110 هزار بهره بردار استان سالانه حدود سه میلیون تن محصول را تولید و روانه بازار می‌کنند؛ از این درآمد و اقتصاد استان وابستگی شدید به نزولات جوی دارد و امیدوار هستیم این رحمت الهی در فصل زمستان خاک کردستان را رو سفید کند.
برچسب‌ها
گندم کردستان کشاورزی بارش برف بارش باران سازمان هواشناسی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/164324/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی

افزایش 16 درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری

پیش بینی صعود 40هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

اجرای رسمی طرح باک پُر از روز شنبه در مرز رسمی پرویزخان

همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود