عصر کرد

آخرين مطالب

خشکسالی با کشاورزی کردستان چه کرده است؟ اقتصادي

خشکسالی با کشاورزی کردستان چه کرده است؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان خشکسالی از یک سو و هجوم آفات به مزارع و باغات کردستان از سوی دیگر، کاهش محصولات کشاورزی را درپی داشته است، این موضوع سبب شده تا کاهش عملکرد محصولات کشاورزی در دو زیرمجموعه زراعی و باغی اجتناب ناپذیر شود.

کردستان با مساحت 29 هزار و 137 کیلومتر مربع حدود 1.7 درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود. این استان با داشتن بارش‌های مناسب، خاک مرغوب و آب و هوای مساعد یکی از قطب‌های کشاورزی ایران به شمار می‌آید. بیش از یک درصد از محصولات کشاورزی کشور تنها در دشت‌ قروه و دهگلان تولید می‌شود که رقم قابل توجهی است.
سطح اراضی قابل کشت در استان حدود یک میلیون 200 هزار هکتار است که سهم اراضی زراعی دیم از این میزان بیش از 600 هزار هکتار است. ظرفیت‌های بی‌نظیر کردستان در بخش کشاورزی بر کسی پوشیده نیست اما در سالجاری وضعیت تفاوت زیادی با سال‌های گذشته داشته است.
حداقل در دو سال گذشته بارش‌های مناسبی در کردستان و کشور رخداد و به گفته بعضی از کارشناسان نوید ورود به دوره ترسالی بود، اما عدم بارش موثر از 20 اسفند ماه تاکنون همه نویدها را خشکانده و موجب شده یکی از بی سابقه‌ترین خشکسالی‌های 50 سال اخیر در کردستان رخ دهد.
خشکسالی از یک سو و هجوم آفات به مزارع و باغات کردستان از سوی دیگر، کاهش محصولات کشاورزی را در پی داشته است. در خصوص اعداد و ارقام کاهش عملکرد بخش کشاورزی در دو زیرمجموعه زراعی و باغی گفت‌وگویی با معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان داشته‌ایم.
6668 میلیارد تومان خسارت خشکسالی به تمام زیر مجموعه های بخش کشاورزی کردستان
خلیل فعله‌گری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به خسارات خشکسالی در سالجاری اظهار کرد که کلیه خسارات ناشی از خشکسالی در تمامی زیر مجموعه‌های بخش کشاورزی کردستان به 6 هزار 668 میلیارد تومان برآورد شده است.
وی با بیان اینکه خسارات خشکسالی در بخش زراعت 3 هزار و 600 میلیارد تومان ارزیابی شده افزود که در بخش باغی نیز خشکسالی بیش از 28 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.
معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه خشکسالی در بخش تولید علوفه، شامل علوفه مزارع و مراتع بیش از 2 هزار 100 میلیارد تومان خسارت وارد آورده است تصریح کرد که خشکسالی در تولید قرمز خشکسالی سالجاری بیش از 800 میلیارد تومان، در بحث زنبور عسل 90 میلیارد تومان و در بحث آبزیان و شیلات نیز بیش از 900 میلیون تومان خسارت وارد آورده است.
پیش‌بینی کاهش 500 هزار تنی گندم در کردستان
وی با بیان اینکه کردستان یکی از استان‌های مهم تولید گندم در کشور است عنوان کرد که خسارت خشکسالی در بخش زراعت گندم دیم 2 هزار و 400 میلیارد تومان و زراعت گندم آبی نیز 90 میلیارد تومان دچار خسارت شده که طبق پیش‌بینی‌ها این موضوع موجب کاهش 500 هزار تنی گندم دیم و 20 هزار تنی گندم آبی تولیدی در کردستان می‌شود.
فعله‌گری با اشاره به اینکه کاهش عملکرد خلر، ماشک و نخود دیم 20 هزار تن است، ادامه داد که کاهش عملکرد جوی آبی و دیم به دلیل خشکسالی بیش از 21 هزار تن بوده و همچنین این کاهش عملکرد در سه محصول یونجه، شبدر و اسپرس 123 هزار تن برآورد شده است.
وی خاطرنشان کرد که در مجموع میزان کاهش عملکرد محصولات زراعی در مجموع 682 هزار تن بوده که این میزان دربخش محصولات باغی 6 هزار تن بوده است.
معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه خسارات بخش باغی شامل انگور دیم، سماق، بادام و گیاهان دارویی گفت: از مجموع خسارات بخش باغی، 5 هزار 800 تن مربوط به انگور دیم، 270 تن بادام دیم، 30 تن سماق و 10 تن مربوط به گیاهان دارویی است.
پیگیری پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان ادامه دارد
وی اظهار کرد که مکاتباتی با امضای استاندار برای پیگیری موضوع پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان خشکسالی انجام شده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است.
فعله‌گری افزود که پیشنهاد اعتبارات بلاعوض، تسهیلات کم بهره، اعتبار تملک دارایی برای یکسری پروژه‌ها و همچنین پیشنهاد امهال تسهیلات بانکی و عدم دریافت سود آن به ستاد بحران کشور داده شده ولی تاکنون تصمیم‌گیری در این خصوص نشده است.
وی با بیان اینکه به دلیل خشکسالی بخش زراعت 347 میلیارد تومان و بخش باغی 214 میلیارد تومان خسارت دیده است، تصریح کرد که سرمازدگی 3 تا 12 فروردین در استان کردستان موجب خسارت 561 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی شد.
معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه محصولات خسارت دیده شامل گندم، جو، کلزا و علوفه در بخش زراعت و گردو، آلو، زردآلو، بادام، هلو، شلیل، آلبالو، گیلاس و توت فرنگی در بخش باغی است، عنوان کرد که خشکسالی بیش از 100 هزار تن کاهش عملکرد محصولات کشاورزی را به دنبال داشت که 77 هزار تن آن مربوط به بخش زراعی و 4 هزار تن مربوط به بخش باغی بوده است.
وی با بیان اینکه 218 هزار هکتار از بخش زراعت و 145 هکتار در بخش باغی تحت پوشش بیمه خشکسالی هستند، درپایان یادآور شد که جمع بیمه شده مزارع و باغات استان کردستان 218 هزار و 970 هکتار است.
اکنون که یکی از محورهای اصلی توسعه در کردستان از بخش کشاورزی می‌گذرد و سه طرح پیشران 100 هزار هکتار تبدیل اراضی دیم به آبی، 50 هزار هکتار توسعه باغات و افزایش تولید 13 هزار تنی گوشت قرمز در حوزه کشاورزی قرار دارد ضرورت توجه بیشتر مسئولان را در این دوران سخت برای کشاورزان و باغداران می‌طلبد.
مدیریت توزیع محصولات کشاورزی در بازار با قیمت مناسب یکی دیگر از وظایف بسیار مهم مسئولان مربوطه در کشور و کردستان است زیرا با توجه به کاهش چشمگیر تولید علوفه، بسیاری از دامداران از پس هزینه‌های نگهداری دام بر نمی‌آیند و این موضوع موجب گسترش آسیب خشکسالی به بخش‌های دیگر اقتصادی و غذایی کشور می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/219384/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی