عصر کرد

آخرين مطالب

جای خالی مسائل زیست محیطی در شعارهای انتخاباتی کردستان سياسي

جای خالی مسائل زیست محیطی در شعارهای انتخاباتی کردستان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا استان کردستان در این ایام کمترین توجه را در سخنانشان به مسائل زیست محیطی داشتند و فعالان محیط زیست معتقدند این حوزه همواره مورد بی توجهی قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا 28 خرداد سال جاری برگزار می‌شود و این روزها تبلیغات کاندیداها سرعت و شدت بیشتری پیدا کرده است و این افراد از هر شیوه‌ای برای مطرح کردن خود بهره‌ گرفته‌اند.
با نگاهی به شعارهای مندرج در بنرهای و پوسترهای تبلیغاتی و سخنانی که این کاندیداها در کلیپ‌هایی که در فضای مجازی منتشر کردند متوجه می‌شویم خبری از دغدغه‌های زیست محیطی و مطالبات این بخش که در مسائل شهری یکی از مهمترین مباحث به شمار می‌رود، نیست.
146 نفر کاندیدای شورای اسلامی شهر سنندج هستند شهری که با مسائل زیست محیطی فراوانی مواجه است ولی در طول پنج دوره گذشته شورای اسلامی حرکتی مبنی بر بهبود وضعیت زیست محیطی این شهر از سوی اعضای این شورا را شاهد نبودیم و در این دوره هم گویا کسی به فکر این مسائل نیست که در حرف‌ها و سخنانشان اشاره‌ای به آن نکردند.
از جمله مهمترین مسائل زیست محیطی شهرهای استان به ویژه سنندج به عنوان مرکز استان و با بیش از 450 هزار نفر جمعیت آن هم براساس سرشماری سال 1395، دفن پسماند عادی، بازیافت زباله، عدم تفکیک از مبداء زباله، دفع غیراصولی فاضلاب و آلودگی هوا است.
جای بسی تاسف است که کاندیداها در دوره‌ای که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای معرفی نامزدها و حتی گفت‌وگوی مستقیم آنها با مخاطبان فراهم کرده است همچنان بیشترین توان ستادهای انتخاباتی به تبلیغات کاغذی و نصب بنر و پوسترها آن هم در خارج از فضاهای تعبیه شده شهری اختصاص می دهند.
این نگاه و رویکرد حکایت از نداشتن خط مشی و برنامه منسجم و شناخت بسیار اندک این افراد از مباحث شهری است افرادی که علاوه بر هدر دادن کاغذ و صرف هزینه فراوان موجب آلودگی و زشت کردن سیمای شهری شده‌اند.
براساس بند هشت ماده 62 آیین نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی برروی تاسیسات، دولتی، پست‌های برق و تلفن ممنوع است و شهرداری‌ها موظف هستند با استفاده از امکانات نسبت به امحای چنین اوراقی اقدام کنند.
روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق کردستان اعلام کرده که برای زیباسازی هر تابلوی برق در سطح شهرهای استان پنج میلیون ریال هزینه شده است و حال کاندیداها بدون اهمیت به اموال عمومی اقدام به چسباندن پوسترهای خود برروی این تابلوها کردند و حال این سوال مطرح می‌شود آیا چنین افرادی می‌توانند به شهر خود خدمت کنند و حافظ منافع مردم باشند؟.
بی‌شک عدم رعایت این مهم از سوی نامزدهای انتخابات این دوره شورای اسلامی موجب هزینه‌تراشی برای شهرداری‌ها و بدهکاری بیشتر این نهاد شده‌اند.
محیط زیست حوزه فراموش شده کاندیداها
یکی از فعالان محیط زیست کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در هر دوره انتخابات کاندیداها اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا وعده‌هایی مبنی بر توجه و تلاش در راستای بهبود وضعیت محیط زیست می دهند و بعد از انتخاب شدند تنها حوزه ای که به فراموشی می سپارند محیط زیست است.
ناصح حسینی با اشاره به اینکه مشکلات حوزه محیط زیست انکارناپذیر است، اضافه کرد: در چند جلسه ای که با کلانتری رییس سازمان محیط زیست کشور داشتم او به صراحت اعلام کرده که محیط زیست ایران با برخی برنامه های کارشناسی نشده و غیراصولی دارد از بین می رود.
وی با اشاره به اینکه بیشتر کاندیداهای شورای اسلامی شهرهای استان هم نگاه زیست محیطی ندارند، افزود: یکی از ظرفیت های محیط زیست استان وجود تالاب بین المللی زریبار مریوان است که نگاه درآمدزایی نسبت به این تالاب باعث شده در معرض آسیب و تخریب قرار گیرد.
این فعال محیط زیست کردستانی گفت: برخی طرح ها و برنامه ها بجای اینکه کمکی به حفاظت محیط زیست کنند موجب تخریب آن می شود و این مسئله اگر تداوم داشته باشد در آینده سکونت در بسیاری از مناطق بسیار سخت خواهد شد.

عصر کرد


چالش های پسماند و مدیریت فاضلاب
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه محیط زیست استان با چالش‌های زیادی مواجه است، اظهار داشت: یکی از مشکلات زیست محیطی که همه شهرهای استان با آن درگیر هستند مربوط به دفن پسماند اعم از شهری و روستایی است.
اقبال حمیدی با اشاره به اینکه شهرداری های استان نبود اعتبارات را دلیل عدم اجرای قانون پسماند اعلام می کنند، افزود: جای بسی تاسف است که تفکیک از مبداء زباله برای شهرداری های استان مهم نبوده و در این رابطه کاری انجام ندادند.
وی تفکیک از مبداء زباله را یکی از مطالبات زیست محیطی استان خواند و اضافه کرد: با تفکیک از مبداء زباله اقدام اساسی در بحث بازیافت و کاهش حجم زباله در محل دفن را شاهد خواهیم بود.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان فنس کشی و مدیریت شیرابه را از عوامل اساسی در کاهش آلودگی در بحث پسماند دانست و گفت: دفع غیراصولی فاضلاب از دیگر مسائل مهم حوزه محیط زیست استان است.
حمیدی یادآور شد: از یک هزار و 670 روستای استان تنها در 10 روستا مدیریت فاضلاب انجام شده و مابقی به طور مستقیم و غیر مستقیم وارد منابع آبی می شود و این یکی از تهدیدات آب شرب شهرهای ما به ویژه سدهای شهیدکاظمی، چراغ ویس، وحدت و درآینده هم سد آزاد است.
وی اظهار داشت: مدیریت فاضلاب در اولویت برنامه های دستگاه های ذیربط قرار ندارد در حالیکه این مهم یکی از تهدیدات اصلی در آب شرب است به گونه ای که چند سالی است با کاهش کیفیت آب شرب سنندج مواجه شدیم لذا می طلبد در این رابطه تصمیم قاطع اخذ و اعتبارات لازم تخصیص داده شود.

عصر کرد


حرکت کُند افزایش سرانه فضای سبز در استان
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان از دیگر مشکلات زیست محیطی استان را پایین بودن سرانه فضای سبز خواند و گفت: براساس ماده 22 قانون هوای پاک در شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت تا پایان 10 سال ( که چهار سال از این زمان تعیین شده گذشته است) سرانه فضای سبز باید به 15 مترمربع برسد که در استان هنوز این میزان کمتر از 6 مترمربع است.
حمیدی با اشاره به اینکه تغییرکاربری فضای سبز به مسکونی هم از عوامل کاهش این فضا در شهرهای استان شده است، افزود: در کارگروه آلودگی هوا همواره یکی از مطالبات سازمان محیط زیست از ارگان های عضو این است که در راستای اجرای قوانین مربوطه چه اقداماتی انجام دادند.
وی از جمله مشکلات محیط زیست در حوزه روستایی را مدیریت نادرست فضولات دامی خواند و گفت: فضولات دامی در روستاها هنوز هم بیشتر به صورت سنتی تخلیه و تلنبار می شود که این اقدام علاوه بر تهدید منابع آبی ، بهداشت عمومی را هم تحت تاثیر قرار می دهد.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: بخشداریعا و دهیاری ها براساس دستورالعمل مکان یابی حدفاصل تعریف شده باید نسبت به انتقال محل تخلیه فاضلاب روستایی به خارج از روستا اقدام کنند.
حمیدی یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی استان را واژگونی تانکرهای حامل سوخت اعلام کرد و اظهار داشت: بیشتر واژگونی تانکرهای حامل سوخت در محور سنندج- مریوان روی می دهد و این اتفاق تهدید اصلی برای آب، خاک و هوای استان است.
وی یادآور شد: بیشتر مواقع خودروهای واژگون شده تا چندین روز در محل رهاسازی می شوند و شرکت های حمل و نقل اقدامی در راستای امحای سوخت سرازیر شده در خاک و آب موجود در این محور انجام نمی دهند و پاسخگوی مسوولان هم نیستند.
کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با 97 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت 57 هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت 39 هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و 2 اثر طبیعی ملی وچندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.
برچسب‌ها
انتخابات 1400 کردستان سنندج اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان
پروندهٔ خبری
انتخابات 1400

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/220648/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازسازی صحنه درگیری مزاحمین نوامیس در محله نازی آباد (عکس)

همایش ملی میرزا احمد داواشی، شاعر بلندآوازه‌ی کُرد برگزار می‌شود

در شب قهرمانی اسکودتو در میلان چه گذشت؟

سوراخی در یخ که 50 سال دانشمندان را متحیر کرده بود

الخلیفی: مستحق حذف نبودیم، ناراحتم

رویس: کسی به تیر دروازه‌های پی‌اس‌جی اهمیت نمی‌دهد!

دورتموند دو موقعیت خلق کرد و فینالیست شد

درگیری فرانسوی‌ها با پلیس پس از حذف پی‌اس‌جی

آتش زدن بنر و پرچم هواداران دورتموند توسط طرفداران پاری سن ژرمن

پاری‌ سن ژرمن از پنالتی هم شانس نیاورد (عکس)

خوشحالی بازیکنان دورتموند پس از پیروزی مقابل پاری سن ژرمن و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - دورتموند 1

مصطفوی: باشگاه‌ ها باید از کمیته داوران اطاعت کنند

تعریف و تمجید سردار آزمون از استقلال و نکونام

رئال اسطوره مغضوب بایرن را به برنابئو دعوت کرد

مصطفوی: تنش روی سکوها از نیمکت باشگاه‌ها می آید

حواشی دیدار نساجی - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

حواشی دیدار استقلال - ذوب‌آهن در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

بعد از 11 سال دورتموند دوباره در فینال ومبلی

سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت

زنبورها اولین مسافر فینال لندن؛ خداحافظی امباپه و دوستان با لیگ قهرمانان

کارشناسی داوری فولاد - تراکتور

کارشناسی داوری نساجی - پرسپولیس

اینیستا پس از گل به یادماندی مقابل چلسی

موقعیت خطرناک برای پاریسی ها و برخورد توپ با تیر دروازه

گل اول دورتموند توسط هوملز

کارشناسی داوری استقلال - ذوب آهن

شوت مندس به تیر دروازه دورتمومد برخورد کرد

محمدی: جرایم مالی به تنهایی راهگشا نیست

گل دوم دورتموند آفساید اعلام شد

سومین و چهارمین شوت پاریسی ها هم به تیر دروازه برخورد کرد!

پاری سن ژرمن 0-1 دورتموند؛ نیمه دوم

صحنه های امدادرسانی فرصتی از سوی خداوند برای هلال احمری ها است

پیام جالب یک مستاجر به صاحب خانه اش | چرا فکر می‌کنی مقصر همه مشکلات اقتصادی‌ات من هستم؟ | ببینید

فال انبیا فردا چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

جزئیات زمان اعزام زائران حج تمتع کرمانشاه

آموزش‌های جهاددانشگاهی «اشتغال محور» است

شب ماند و او دیگر نیامد

آزمون: رابطه‌ام با تمام بازیکنان رم خوب است

غایبان هوادار مقابل پرسپولیس مشخص شدند

بارسلونا به دنبال ستاره جنجالی یونایتد

شوت سنگین ریرسون از کنار دروازه پاری سن ژرمن به بیرون رفت

واکنش تند به پیشنهاد حذف سپاهان از فوتبال ایران

واکنش شاه‌حسینی به احکام کمیته انضباطی

طرح هواداران پاری سن جذاب ژرمن پیش از شروع بازی

دوناروما به این شکل روی ضد حمله خطرناک دورتموند دروازه پاریسی ها را نجات داد

موقعیت خوب پاری سن ژرمن روی شوت دمبله

پاری سن ژرمن 0-0 دورتموند؛ نیمه اول

شکایت باشگاه سپاهان از تهرانی و پرسپولیس

اورونوف سریعترین بازیکن پرسپولیس!