عصر کرد

آخرين مطالب

پیوند صدف و نور قرآن با دستان هنرمند سنندجی فرهنگی

پیوند صدف و نور قرآن با دستان هنرمند سنندجی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان یک هنرمند سنندجی با خلق آثار قرآنی از صدف‌های دریایی دنیایی از عشق و هنر را با نور قرآن پیوند داده تا به ما بگوید صدف‌های دریایی فقط برای گوش دادن به صدای دریا نیست، بلکه با استفاده از ذوق و قریحه هنر ایرانی می‌توان به پیوند بین این صدف‌ها با نور قرآن آثاری را خلق کرد که همواره در ذهن‌ها ثبت شده و ماندگار می‌ماند و اینگونه است که داستان صدف‌هایی که خود مروارید می‌شوند، آغاز می‌شود.

یک هنرمند سنندجی با خلق آثار قرآنی از صدف‌های دریایی دنیایی از عشق و هنر را با نور قرآن پیوند داده تا به ما بگوید صدف‌های دریایی فقط برای گوش دادن به صدای دریا نیست، بلکه با استفاده از ذوق و قریحه هنر ایرانی می‌توان به پیوند بین این صدف‌ها با نور قرآن آثاری را خلق کرد که همواره در ذهن‌ها ثبت شده و ماندگار می‌ماند و اینگونه است که داستان صدف‌هایی که خود مروارید می‌شوند، آغاز می‌شود.
مرواریدی گران بها از جنس هنر ایرانی. «فریدون همایون‌روز» یکی از هنرمندان سنندجی بوده که بدون شرکت در هیچ کلاس هنری و فقط با استفاده از ذوق هنری خود و علاقه به نازک‌کاری که یکی از هنرهای برجسته مردم سنندج است پا به عرصه هنر صنایع دستی گذاشته است.
فریدون همایون‌روز، که متولد سال 1344 و ساکن سنندج است و ذاتاً علاقه عجیبی به هنر دارد، به ایسنا می گوید: از سه سالگی بازی‌های کودکانه من با هم‌سن و سالان خودم بسیار متفاوت بود و با استفاده از گِل و چوب آثاری خلق و احساس می‌کردم که این یک کار هنری است البته شاید هم هنری نبود، از سال 56 کار با چوب را در رشته‌های هنری معرق، منبت، مشبک، سوخت، خاتم، گره‌چینی و غیره به صورت تجربی آغاز و با خلق آثار هنری در 20 نمایشگاه فردی و گروهی شرکت کردم و در ایران و کانادا هم یک نمایشگاه فردی داشتم. البته تمام این رشته‌های هنری را بدون هیچ استادی آغاز کرده‌ام و به همین دلیل بیشتر مدارک هنری من مربوط به نمایشگاه‌هایم بوده است.
وی در رابطه با چگونگی شروع فعالیت خود در زمینه خلق آثار هنری با صدف می گوید: معتقدم انسان اگر خودخواهی هم نداشته باشد ترقی نخواهد کرد، من خودخواهانه همواره به دنبال کار هنری بودم که دیگران نتوانند آن را انجام دهند تا اینکه صدف را پیدا کردم. حال چرا صدف را انتخاب کردم چون صدف تنوع رنگی بی نظیری دارد و هر نقاش که بخواهد کار هنری انجام دهد به تنوع رنگ نیاز دارد و این تنوع رنگ به وفور در صدف وجود دارد و همگی طبیعی هستند؛ به همین دلیل در خلق آثار هنری از صدف‌های طبیعی استفاده می‌کنم و به خاطر زیبایی در رنگ‌های طبیعی به شدت مخالف رنگ‌های مصنوعی هستم. صدف‌های قابل استفاده در تابلوها و آثار هنری من، بیشتر در آمریکا و استرالیا وجود دارد و به همین دلیل یک تابلو و یا اثر هنری با صدف برایم بسیار گران تمام می‌شود. بر همین اساس می‌توانم بگویم تنها هنرمند این رشته در استان و حتی کشور فقط من هستم و به‌ همین دلیل توانستم عنوان خالق اثر برگزیده صنایع‌دستی را کسب کنم.
این هنرمند کردستانی در رابطه با انگیزه اصلی خود برای خلق آثار قرآنی با صدف می افزاید: علاقه عجیبی به پدربزرگم "سیدعنایت ربیعی" که فردی خداشناس و بزرگ و صاحب‌نام در شهر سنندج بوده، دارم. اما بعد از فوت ایشان شبی پدربزرگم را در خواب دیدیم و همین خواب آغازی برای شروع فعالیت من در وادی قرآن بود. خداوند متعال برای خلق و آفرینش انسان به عنوان اشرف مخلوقات هدفی داشته است، لذا باید هر کدام از ما برای رسیدن به جایگاه اشرف مخلوقات تمام تلاش خود را به کار گیریم تا شاید بتوانیم به تقرب الهی برسیم؛ کسی که این امر را به عنوان هدف نهایی خود تعیین کند، هیچ‌گاه به دنبال ناپاکی نمی‌رود و باید تا زمانی که فرصت داریم بتوانیم به جایگاه اشرف مخلوقاتی خود برسیم، من چون تجربه یک بار به کما رفتن را دارم این امر را به طور حقیقی باور کردم.
وی ادامه می دهد: به خاطر حس و حال درونی خود به خداوند متعال بعد از یادگیری کار با صدف و به واسطه الهام درونی اقدام به خلق اثر هنری از آیات قرآن با استفاده از صدف کردم و اولین تابلو هنری من سوره حمد با استفاده از صدف و نصب آن بر روی پوست مار بود که تابلویی بی‌نظیر و زیبا و تجربه جدید و عالی برایم بود.
همایون روز در پاسخ به این سوال که برای خلق یک اثر هنری از آیات قرآن چه میزان صدف نیاز دارید و ارزش آن چقدر است، می گوید: ارزش یک کیلو صدف امروز 20 تا 25 میلیون تومان است، چون با هر صدفی کار نمی‌کنم. در کل برای کتابت سوره حمد 400 قطعه صدف به کار بردم تا توانستم این سوره هفت آیه‌ای را خلق کنم که تمام این آثار هنری بدون هیچ حمایتی و با سرمایه شخصی خود انجام شد و یکسال طول کشید تا توانستم سوره حمد را کتابت کنم.
وی ادامه می دهد: در کل تاکنون توانسته‌ام 10 تابلو از آیات قرآن را کتابت کنم که بسیار مورد توجه بوده است و زمانی که برای برپایی نمایشگاه در موصل عراق اقدام کردم بر اثر حمله داعش به موصل بیشتر آثارم در زمینه‌های مختلف و تابلوهای قرآنی با صدف از بین رفت و بر اثر خورد ضربه به سرم به کما رفتم و بعد از کما هیچی را به یاد نمی‌آوردم و خیلی طول کشید تا به حالت زندگی عادی برگشتم اما کار با صدف را در آن دوران فراموش نکرده بودم. به راحتی می‌توانستم کارهایی که بر روی یک صدف برای آماده‌سازی در یک اثر هنری را انجام می‌دادم که همین امر موجب شد تا برای ادامه این کار سماجت بیشتری داشته باشم چون آن را یک مأموریت از طرف خداوند می‌دانم.
این هنرمند کردستانی در مورد مراحل چگونگی خلق یک اثر هنری با صدف توضیح می دهد و می افزاید: ابتدا صدف‌ها را تهیه کرده و پس از برش در قطعه‌های یکسان و منظم، آنها را در قالب حروف و کلمات برش می‌دهم و سپس با در کنار هم چیدن حروف آیات سوره‌های قرآن را کتابت می‌کنم و بر روی چوب درخت گردو آیات را نصب می‌کنم، برش صدف‌ها به دلیل ویژگی خاصی که دارند از جمله ترد و شکننده بودنشان به سختی امکان‌پذیر است و در این راه بسیاری از آن‌ها خرد می‌شوند و بر همین اساس این مرحله سخت‌ترین و مهم‌ترین مرحله کار را در بر می‌گیرد اگرچه این کار هزینه بالا و سختی فروانی را به همراه دارد اما بخاطر آنکه کار بدیع و جدیدی است شیرینی خاصی دارد.
وی می گوید: به پیشنهاد یکی از دوستان قرار بود در سنندج یک موزه قرآن و نمایشگاه دائمی قرآن از آثارم دایر کنم و در این نمایشگاه هم آثار تصویری از آیات قرآن و هم تابلوهای خطی از آیات قرآن با صدف را در معرض دید عموم قرار دهم. به همین دلیل بنا داشتم کل آیات قرآن را در 800 تابلو با ابعاد 1,5 در 2 متر طراحی کنم که به دلیل اتفاقات ناگواری که بر سر راه من قرار گرفت و از بین رفتن بیشتر سرمایه نتوانستم برای این کار اقدام کنم.
همایون روز ادامه می دهد: در حال حاضر به مدت دو سال است که شروع به کار کرده‌ام و بنا دارم تا سوره‌های جزء سی قرآن را کتابت کنم و در این مدت توانسته‌ام از سوره قدر تا آخرین سوره‌های قرآن را برش دهم اما بر روی تابلو نصب نشده است. برای برش یک صدف و طراحی کلمات و حروف بر روی یک صدف 55 تا 60 مرحله باید طی کرد و این کار 24 ساعت شبانه‌روز وقت می‌گیرد که این امر باعث شده کار به سختی جلو برود. در حال حاضر به دلیل نبود اعتبار و حمایت مالی از سوی هیچ ارگان و سازمانی کار من در حال تعطیل شدن است.
وی معتقد است که هنرمندان به دلیل اینکه کارهای فاخر و ارزشی خلق می‌کنند و برای خلق آثار هنری ماندگار زمانی طولانی از عمر خود را صرف می‌کنند لذا حمایت و پشتیبانی مسئولان می‌تواند انگیزه‌ای برای ادامه کار در آن‌ها ایجاد کند اما بیشتر هنرمندان آثار خود را بدون پشتوانه و به سختی انجام می‌دهند. سؤال من از مسئولان این امر این است که چگونه می‌توانند از هنر و هنرمند غافل باشند و با خیال راحت به امور خود بپردازند؟ در حالیکه با دیدن آثار هنری بنده در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی پیشنهاد طراحی تورات و انجیل را از کشورهای ایتالیا و انگلیس و ... با هزینه خود این کشورها داشته‌ام اما چون هدف نهایی و غایی من طراحی قرآن است این پیشنهادها را نپذیرفته‌ام.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/230029/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی