عصر کرد - مریوان- داور بخش نمایشهای آیینی و سنتی کودک و نوجوان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: این جشنواره در نقطه بلوغ هنری خود قرار دارد و با تنوع آثار و مشارکت مردم جایگاه ویژهای در کشور دارد.
به گزارش خبرنگار مهر ، علیمحمد رادمنش ظهر چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به تنوع آثار حاضر در این دوره اظهار کرد: در این جشنواره شاهد انواع اشکال اجرایی تئاتر خیابانی، نمایشهای بیرونی و شیوههای جدید هنری مانند پرفورمنس و ترکیب هنرهای تجسمی با تئاتر هستیم.
وی افزود: این تنوع نشان از پویایی هنرمندان و تلاش منسجم مردم و مسئولان مریوان دارد که طی 18 دوره، این رویداد را با شور و همراهی مثالزدنی برگزار کردهاند.
وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی مریوان به جشن و آئین مردمی تبدیل شده است، افزود: در ساعات کاری، مردم کار خود را رها میکنند تا تماشاگر تئاتر باشند؛ این یعنی جشنواره برای مردم مریوان تنها یک برنامه فرهنگی نیست بلکه یک رویداد اجتماعی و فرهنگی ریشهدار است.
استقبال مردم از تئاتر خیابانی مریوان بیانگر رسد فرهنگی مردم است
داور بخش نمایشهای آئینی و سنتی کودک و نوجوان هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان تصریح کرد: من شاهد بودم فردی که در بازار کار روزانه داشت، کارش را کنار گذاشت تا نمایشی خیابانی را ببیند و این نشانه رشد فرهنگی مردم مریوان است.
رادمنش هدف تئاتر خیابانی را ایجاد گفتوگو میان مردم و جامعه دانست و گفت: تئاتر خیابانی میتواند با زبانهای مختلف از جمله آموزش، طنز یا هشدار اجتماعی، به بازتاب مسائل جامعه و آیندهنگری بپردازد و این هنر زمانی ارزشمند است که بتواند اخلاق انسانی و دغدغههای اجتماعی را به تصویر بکشد و مسیر برونرفت از بحرانها را نشان دهد.
جشنواره تئاتر خیابانی مریوان توانسته تعاملاتی با جشنوارههای بینالمللی برقرار کنند
وی با تأکید بر نقش جهانی جشنواره مریوان افزود: این جشنواره امروز در اوج خود قرار دارد و توانسته تعاملاتی با جشنوارههای بینالمللی برقرار کند، اما لازم است در آینده رویکرد جهانیتری اتخاذ کند.
وی اضافه کرد: مریوان باید سکوی گفتوگو و تبادل هنری بین هنرمندان ایران و جهان باشد و در این زمینه هنوز ضعف داریم و نیاز است ادارهکل هنرهای نمایشی و مسئولان استان از دبیرخانه جشنواره برای ایجاد این تعامل جهانی حمایت کنند.
داور جشنواره در بخش دیگری از سخنانش به برخی آسیبها اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر برخی آثار بهدلیل خلاقیت محدود در دیالوگ یا کلام، تشویق شدهاند و این تصور ایجاد شده که تئاتر خیابانی باید گفتاریتر باشد، در حالیکه ماندگاری این هنر در تصویر و کنش است، نه در کلام و تئاتر خیابانی باید کمدیالوگتر، تصویریتر و کنشمندتر عمل کند.
رادمنش درباره نمایشهای آئینی و سنتی کودک و نوجوان نیز اظهار کرد: در این بخش نیز حرکتهای ارزشمندی انجام شده است؛ بهویژه در آثاری که از آئینها و فرهنگ بومی مریوان الهام گرفتهاند.
تعزیه ایرانی مینواند الهام بخش نمایشهای آئینی باشد
وی گفت: با این حال هنوز از ظرفیتهای غنی آئینهای کردی بهویژه رقصها و حرکات آئینی کمتر بهره گرفتهایم و تعزیه ایرانی نمونهای ارزشمند از تلفیق موسیقی، آواز، نمادگرایی و داستانپردازی است که میتواند الهامبخش نمایشهای آئینی باشد.
وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به آینده این رویداد فرهنگی گفت: تئاتر خیابانی مریوان ظرفیت آن را دارد که به یک برند جهانی در معرفی هنر ایرانی تبدیل شود، به شرط آنکه هنرمندان و مدیران فرهنگی به سمت نوسازی، تعامل بینالمللی و بهرهگیری از تکنیکهای نو حرکت کنند.